Järvenpään Rantatie...
Ainola, Ahola, Halosenniemi, Erkkola, Aleksis Kiven Kuolinmökki - ja nyt Suviranta. Tuttuja nimiä ja tutustumisenarvoisia kohteita Järvenpään Rantatien taiteilijayhteisön tiimoilta.
"SUVIRANTA oli pitkään ainoa Tuusulanjärven taiteilijayhteisön taloista, joka oli yksityisomistuksessa. Esimerkiksi Jean Sibeliuksen Ainola otettiin museokäyttöön jo 1974.
Kaupungin aikeissa on muuttaa Suviranta vaiheittain museoksi. Vasta kun Kolehmaiset päättävät muuttaa pois Suvirannasta, rakennuksesta tulee kokonaan yleisölle avoin museo.
Siihen asti on sovittu, että kaupunginmuseo voi järjestää Suvirannassa opastettuja kierroksia kolmesti viikossa touko–syyskuussa.
Suvirannan myyminen kaupungille oli Kolehmaisille osaltaan järkiratkaisu. He halusivat, että pala taiteilijayhteisön historiaa jää elämään, mutta kummallakaan Kolehmaisten pojista ei ollut mahdollisuutta ylläpitää Suvirantaa.
”Ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt, että talo olisi myyty jollekin raharikkaalle, mutta silloin emme olisi voineet taata, että he säilyttäisivät niin paljon kuin me haluaisimme”, Anna-Kaisa Kolehmainen sanoo."
"SUVIRANTA oli pitkään ainoa Tuusulanjärven taiteilijayhteisön taloista, joka oli yksityisomistuksessa. Esimerkiksi Jean Sibeliuksen Ainola otettiin museokäyttöön jo 1974.
Kaupungin aikeissa on muuttaa Suviranta vaiheittain museoksi. Vasta kun Kolehmaiset päättävät muuttaa pois Suvirannasta, rakennuksesta tulee kokonaan yleisölle avoin museo.
Siihen asti on sovittu, että kaupunginmuseo voi järjestää Suvirannassa opastettuja kierroksia kolmesti viikossa touko–syyskuussa.
Suvirannan myyminen kaupungille oli Kolehmaisille osaltaan järkiratkaisu. He halusivat, että pala taiteilijayhteisön historiaa jää elämään, mutta kummallakaan Kolehmaisten pojista ei ollut mahdollisuutta ylläpitää Suvirantaa.
”Ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt, että talo olisi myyty jollekin raharikkaalle, mutta silloin emme olisi voineet taata, että he säilyttäisivät niin paljon kuin me haluaisimme”, Anna-Kaisa Kolehmainen sanoo."
Kommentit
Lähetä kommentti